Elämä on
kuin suuri teatteriesitys, esitys josta tulee vain yksi näytös eikä kenraaliharjoitusta
ole. Esitys alkaa kaikilla samalla tavalla syntymällä jolloin esirippu nousee
ja yleisö jännittyneenä seuraa tilannetta katsomossa, muutama saattaa antaa
pienet väli aplodit. Esitys myös päättyy kaikilla samalla tavoin kuolemalla
jolloin esirippu laskeutuu aplodien saattelemana sekä usein saadaan vielä kiitos kiitos kukatkin. Lopulta yleisö poistuu katsomosta
ja esitys on lopullisesti päättynyt. Sillä miten tämä syntymä ja kuolema on
käsikirjoitukseen kirjoitettu onkin sitten eriasia. Näihin on siis jokaisella
ne omat käsikirjoitukset.
Esitys jatkuu alun syntymän jälkeen jokaisen oman
käsikirjoituksen mukaan. Kuitenkin ohjaaja saa kesken esitystä ideoita lähteä
muuttamaan tätä aina välillä. Myös oman elämän esityksen näyttelijänä sitä
unohtaa vuorosanoja eikä lavasteissa oleva kuiskaaja ole valppaana. Näihin
kohtiin keksitään siis täysin uudet vuorosanat. Esityksen aikana myös näyttelijänä
lähtee poikkeamaan tekstistä sekä menee välillä sivuissa sekaisin hypäten
tekstissä takaisin taaksepäin. Toisinaan sitä päättää kokeilla impromaisen
jaloa taitoa, välillä onnistuen tässä välillä mokaten täysin. Välillä jatketaan
taas sen alkuperäisen käsikirjoitukseen mukaan, mutta kun välissä on tehty
kaikkea muuta jo alkaa käsikirjoitus olemaan todella erikoinen. Välillä sattuu
myös vahinkoja lavasteissa , pienempiä sekä suurempia. Nämä ovat taas itsestä
riippumattomia. Myös apu näyttelijät sotkevat välillä pakkaa, kun unohtelevat
käsikirjotuksen vuorosanoja tai iskuja. Tämä on siis elämän käsikirjoitus.
Mikä on
sitten näytelmän nimi? Tarvitseeko juuri tämä näytelmä jonkin erityisen nimen? Tämän
päättää tässä näytelmässä päänäyttelijä. Niin kuin näytelmän käsikirjoitus
muuttuu lukuisia kertoja esityksen aikana saattaa esityksen nimikin vaihtua
kesken kaiken. Tämä on siitä hullun kurinen näytelmä jossa rikotaan kaikkia kirjoittamattomia
ja kirjoitettuja teatterin sääntöjä.
Useimmat yleisöstä seuraa esitystä hiljaa sivusta, eläytyen
eri kohtauksiin niiden sopivalla tavalla. Kuitenkin joukkoon mahtuu aina niitä
jotka aiheuttaa häiriötä esityksessä tai ovat tyytymättömiä tarjontaan. Osa
myös saattaa poistua kesken esityksen pois, ihan niin kuin oikeassakin
teatterissa. Kaikkia ei voi siis miellyttää eikä tarvitse, osaa ei myöskään
puhuttele samat asiat joten on ihan ok poistua kesken esityksen aiheuttamatta
häiriötä. Häiriön aiheuttamien sekä huutelu kesken esityksen ei kuitenkaan ole hyväksyttävää
eikä varsinkaan lavalle uhoamaan tuleminen sekä käsiksi käyminen.
Tämä miten käsikirjoitus menee tässä välissä on täysin yksilöllistä eikä nämä asiat määritä ihmistä kaikilla alku sekä loppu on kaikilla sama. Tämä todistaa myös sen että jokainen on täysin saman
arvoinen riippumatta siitä millä tekstillä kulkee tämän välin. Osaan asioista
ei myöskään kykene itse vaikuttamaan vaikka kuinka muuttaisi käsikirjoitusta. Ei
ole myöskään mitään valmista pohjaa minkä mukaan vain mennä tähän teatteriin siis
kuuluu niin draamaa, kauhua, komediaa, romantiikkaa ym. On myös iloisia kohtauksia
mutta sitten on äärettömän surullisia kohtauksia.
Tällainen on siis kaikessa kauneudessaan elämän pituinen esitys
elämästä. Nyt lasken tämän tekstin osalta esiripun sillä tämä teksti tuli päätökseen.
Se mitä seuraavaksi kirjoitan on vielä arvoitus mitä en itsekkään tiedä, joten jännittäkäämme
tätä kaikki yhdessä.
Kommentit
Lähetä kommentti
Jätä kommentti. Olethan asiallinen kommentoidessasi niin muillakin on mukava lukea kommenteja. Palaute toki saa olla niin positiivista kuin negatiivista.